539 Views

V Japonsku Yahoo stále žije

Autor: Ivan Dzurek

Verili by ste, že aj dnes je Yahoo rovnako dominantné ako Google? Ak nie, tak pokojne s nami navštívte svet japonského online marketingu. V poslednom diele blogov venovaných japonskej reklame vás prevedieme nielen sociálnymi sieťami, ale aj SEOm, ktoré je v Japonsku oveľa zložitejšou problematikou, akoby sa mohlo zdať.

Na Google zabudnite

Ešte v roku 2015 využívalo Yahoo na vyhľadávanie až 40 % obyvateľstva, čo v súčasnosti kleslo o polovicu, zatiaľ čo Google sa vyšvihol na 76 %. To však neznamená, že pre Yahoo odzvonilo. V Japonsku je to stále veľmi populárna stránka vďaka ďalším službám. Je to agregátor správ, dominuje online aukciám, zatiaľ čo eBay nemá v Japonsku takmer žiadne zastúpenie a nahrádza tiež populárnu službu Quora, ktorá ani nemá japonskú verziu.

Yahoo! Promotional Ads je preto stále konkurent pre Google AdWords. Navyše, CPC u Yahoo je o 15,4 % nižšie.

Sociálne siete

Najpopulárnejšia sociálna sieť v Japonsku je dlhodobo Twitter, ktorý baví 45 miliónov Japoncov, alebo 36 % obyvateľstva. Facebook sa roky držal na druhom mieste na úrovni okolo 22 % (čo je okolo 28 miliónov ľudí), no rapídne stúpajúci Instagram ho v roku 2018 dobehol a odvtedy aj predbehol s podielom 26 % (33 miliónov používateľov). A to mal Instagram v roku 2016 ešte len 13 %. Všetky tieto siete však zatieňuje chatovacia služba LINE (alternatíva WhatsApp a Skype), ktorú používa až 80 miliónov ľudí, čo je slušných 63 % populácie.

Dlhodobá popularita Twitteru je z pohľadu marketéra zaujímavá aj vďaka pomerne rovnomernému demografickému rozloženiu medzi vekovými skupinami a pohlaviami. Preto firmy môžu počítať s tým, že ich cieľová skupina bude takmer určite na Twitteri. Používatelia v stredoškolskom a vysokoškolskom veku však na tejto sieti trávia najviac času a s pribúdajúcim vekom toto číslo klesá. V rebríčku top 100 Twitter profilov patrí väčšina jednotlivcom alebo celebritám, prípadne spravodajským a iným informačným kanálom. Firemné profily dominujú skôr na Facebooku a Instagrame. 

Na Facebooku je viac mužov ako žien a dominujú mu vekové kategórie od 30 do 50 rokov. Násťroční a ľudia vo vysokoškolskom veku tu majú dokonca najmenšie zastúpenie. Tí sa sústredia najmä na Instagram, TikTok a Twitter.

Kvôli jeho staršej používateľskej základni je Facebook v Japonsku vnímaný skôr ako profesionálna sieť vhodná na nadväzovanie vzťahov a networking. Áno, Japonci si z Facebooku urobili druhý LinkedIn. A vďaka tomuto staršiemu publiku sa na Facebooku viac darí alkoholovým značkám, stránkam ponúkajúcim prácu a aerolinkám. Je vhodný na promovanie high-end produktov alebo B2B komunikáciu.

Ako už bolo spomenuté, Instagram v Japonsku prudko rastie. Jeho používateľskej základni dominujú ženy v každej vekovej kategórii od násťročných až po 50 rokov. Preto v reklamách na Instagrame prevažuje móda a kozmetika (až 40 z top 100 značiek na Instagrame je spojených s módou). Ale aj starší muži začínajú objavovať čaro Instagramu a v segmente seniorov dokonca majú väčšie zastúpenie muži ako ženy. Tí sa sústreďujú na motoristický obsah, preto automobilky môžu začať využívať potenciál Instagramu pre toto publikum. 

Copy je základ, SEO je problém

Japončina využíva tri rôzne abecedy logografické symboly kanji a sylabické symboly hiragana a katakana a v reklame k tomu pridávajú ešte aj latinku. S týmto arzenálom písmen a symbolov je vyjadrovanie v japončine nielen komplikované, ale aj dobrodružné. Kvalita a úspech claimu v kampani tu častokrát stojí na tom, akým novým spôsobom sa podarí vyjadriť (a zapísať) hoc aj všednú myšlienku.

Jeden kanji symbol môže mať viacero významov, ktoré zvyčajne vyplývajú zo širšieho kontextu. Do vyhľadávania na internete to vnáša náročnosť, s ktorou sa Google alebo Yahoo (ktorý v Japonsku využíva googlacke algoritmy) niekedy vedia len ťažko vyrovnať. Pre SEO to znamená, že jeden symbol môže byť viacero key wordov súčasne. 

No a naopak, jedna vec sa dá napísať rôznymi spôsobmi a v závislosti od toho, ktoré symboly použijete na vyjadrenie vyhľadávaného slova, môžete dostať rôzne výsledky. Spôsob, akým napíšete hľadávaný produkt, ovplyvní ranking vo výsledkoch vyhľadávania.

Japonský online marketing v kocke, alebo too long, didn’t read

Najviac Japoncov používa Twitter, firmy na ňom však ešte neprerazili. Facebooku dominuje staršie mužské publikum a je to skôr platforma na profesionálny networking. Dá sa povedať, že Facebook je alternatívou LikedInu. 

Popularita Instagramu rastie a je na ňom prevažne mladé ženské publikum, ktoré sa zaujíma o módu a kozmetiku, no prichádzajú sem aj starší používatelia so záujmom o motorizmus.

Netreba zabúdať na Yahoo, ktoré si stále drží významný kus trhu a ponúka lacnejšie CPC ako Google. V SEO treba počítať s rôznorodosťou japonského jazyka, pretože spôsob, akým napíšeme keyword, ovplyvní ranking vo výsledkoch vyhľadávania.

Prečítajte si aj https://www.ecake.sk/absurdne-reklamy-su-v-japonsku-trendy/