Lajky značku ne(u)živia
Autor: Monika Dimitrovičová
Zrejme ste minulý týždeň zaznamenali, že Instagram začal globálne testovať zobrazovanie fotografií bez počtu lajkov. Najväčšou otázkou doposiaľ bolo, čo bude skrytie lajkov znamenať pre influencerov a marketérov. Autentickejčie príspevky či stratu záujmu o influencerov? Obavy však boli prehnané a práve naopak, možno práve táto zmena konečne prinúti všetkých k tomu, že si začnú od influencerov pýtať skutočne relevantné informácie.
Dôležité čísla sme aj tak nikdy nevideli
V prvom rade je podstatné sa nenechať oklamať. Viditeľné „počty srdiečok“ síce boli ľahšou cestou, ako odhaliť podvodných influencerov, ktorí si sledovateľov a lajky kupujú, no zároveň sa často zabúdalo na to najdôležitejšie, a to dosah, impresie či relevantnosť publika. Počet lajkov však naďalej existuje ako súkromná informácia majiteľa účtu.
Podľa posledných prieskumov spoločnosti HypeAuditor klesol počet lajkov influencerov po ich skrytí o 3 až 15 %. Najväčší pokles bol zaznamenaný v Austrálii o 15 %, v Brazílii o 15,17 %, v Írsku o 11,74 % a v Taliansku o 9,80 %. Z pohľadu klienta vás však určite nemusí pokles lajkov až tak zaujímať. Malo by byť pravidlom, že dosah a impresie, ktoré ste nikdy nemali možnosť verejne vidieť, budú prvou informáciou, ktorú od influencera budete žiadať. V dobe, kedy je trendy využívať súčasne viacero mikro influencerov s menším počtom sledovateľov namiesto jedného ambasádora s veľkým počtom sledovateľov, je nutné nebáť sa pýtať si od nich výsledky na pravidelnej báze.
Nepodceňujte cieľovku vášho influencera
Influencer marketing je jednou z najrýchlejšie rozvíjajúcich sa komunikačných stratégií, vďaka čomu sa influencermi stávajú aj ľudia, ktorí by zásadne nemali byť platení za propagovanie značiek, alebo by mali propagovať úplne iný segment produktov. Nenechajte sa teda zmiasť peknými komentármi a vysokým číslom followerov. Možno sú kúpení a vy len plytváte časom a peniazmi. Relevantné publikum znamená veľakrát viac, ako obrovské publikum. Všímajte si, kto na komentáre odpovedá, prezrite si profily osôb, ktoré influencera sledujú a v neposlednom rade si všímajte tone of voice influencera a samotný obsah, aby sa nestalo, že vám bude detské hračky predávať polonahá fitnesska.
Vždy si pýtajte od influencerov tieto informácie, je možné ich získať priamo z Instagramu:
- Dosah
- Impresie
Na úrovni profilu:
- Vekové kategórie publika
- Percentuálny pomer pohlavia publika
- Lokalita publika
Vypočítať si viete tiež Engagement rate – percentuálne vyjadrenie miery angažovanosti dostanete ako (celkový počet lajkov a komentárov/počet followerov) x 100, alebo môžete použiť jeden z online kalkulátorov. Neplatený je Influencer fee.
Pri väčších spoluprácach je na dohode medzi agentúrou, influencerom a klientom, či vytvoria na Instagrame influencera katalóg produktov so skrytými utm parametrami (v prípade, že klientovi ide o konverzie na webe). Ak bude influencer súhlasiť, získate tak možnosť pridávať konkrétne produkty odkazujúce na web klienta do príspevkov influencera a merať presné výsledky z Google Analytics. Influenceri však spravidla využívajú možnosť „swipe up“ v príbehu. Je to oveľa jednoduchšia cesta, ako odmerať návštevnosť bez toho, aby bola agentúra nútená vytvárať katalóg produktov a zároveň si influencer „nepoškodí“ svoju Instagram nástenku nálepkou nejakej značky. Možnosť „swipe up“ majú firemné profily s počtom sledovateľov od 10 000. Pokiaľ však influencer nemá záujem si komplikovať prácu, môže vám čiastočne pomôcť Google Analytics. Odsledujte si každý týždeň čas, kedy vám stúpne na webe klienta návštevnosť a zároveň sledujte, kedy váš influencer odkázal nejakým spôsobom na značku klienta vo svojom príspevku.
Ďalšou možnosťou, ako čiastočne prispieť k zvýšeniu konverzií je, že značka vytvorí na svojom Instagramovom účte príspevok s väčším influencerom a katalógom produktov. Meriate tak konverzie prichádzajúce z Instagram účtu svojho klienta. Ak je influencer v príspevku označený, táto fotka sa zobrazuje aj na jeho účte v sekcii „označené“. Túto možnosť využívajú najmä svetové značky šperkov, oblečenia a kozmetiky pri spolupráci so známymi osobnosťami.
Ako vybrať správneho influencera
Medzi najprepracovanejšie aplikácie, ktoré dokážu rýchlo odhaliť podvodných influencerov kupujúcich si followerov a lajky, patrí HypeAuditor. Aplikácia ukazuje počet podozrivých a falošných účtov, ktoré influencera sledujú. Influencer, ktorého si však chcete preveriť, musí mať na svojom profile nad 1 000 sledovateľov. Ešte väčšou výhodou tejto aplikácie je, že vám o influencerovi prezradí pohlavie jeho sledovateľov, vek, mesto aj engagement rate (percentuálne vyjadrenie miery angažovanosti). HypeAuditor síce nie je 100 %, ale určite vám uľahčí spôsob, ako nájsť tú správnu osobu pre vašu značku.
Za vyskúšanie určite stojí aj aplikácia Upfluence či Hootsuite. Aplikácia Hootsuite nielenže ponúka publikovanie príspevkov a veľmi prehľadné metriky, ale zároveň vám umožňuje pridávať do príspevkov sledovacie parametre. Dokonca obsahuje aj integrovaný skracovač URL adries. Aplikácia Upfluence je veľmi podobná aplikácii HypeAuditor. Využiť ju môžete na Instagram, Facebook, Tiktok, Twitter, Pinterest, Youtube, Blogs.
Foto zdroj: www.influencermarketinghub.com
V súčasnosti sme stále len vo fáze, kedy sa diskutuje o tom, či ukrytie lajkov prinesie autentickejšie príspevky a tým aj lepšie výsledky. Zatiaľ však môžeme s istotou povedať, že pre značky bol vždy dôležitejší obsah a správne zacielenie na relevantné publikum ako počet lajkov.