640 Views

>> Forward Festival 2019 Vienna

Autor: Viktória Szabová

Vo Viedni sa v apríli uskutočnil už piaty ročník Forward Festivalu a my sme nemohli chýbať. Bola to prehliadka kreativity, dizajnu a komunikácie, kde sa prezentovali najdôležitejšie témy a novinky z oblasti dizajnu.

© Forward Festival

Organizátori ponúkli naozaj bohatý program s vyše 50 špičkovými spíkrami z odboru dizajn a marketing. Každý z nich odhalil kus zo svojej práce a podelil sa s nami nielen o svoje úspechy, ale aj o cenné rady a skúsenosti.

Nezostalo iba pri pasívnych aktivitách a organizátori si pre nás pripravili VR (virtual reality) stanoviská, workshopy a množstvo iných aktivít. Na mieste bolo počas festivalu množstvo sprievodných akcií. Návštevníci si mohli napríklad pozrieť výstavy plagátov, fotografií a iných inštalácií.

© Forward Festival

Prvý a druhý deň festivalu sa konal v priestoroch kina Gartenbaukino, priamo v centre Viedne.

Vo štvrtok sa predstavili osobnosti, ako napríklad Timba Smits, Dominic Wilcox, Kate Moross, Anton & Irene, Kelli Anderson, Anthony Burrill a mnoho ďalších. Témou bolo predovšetkým spojenie kreatívnej práce a biznisu, ktorý je jeho neoddeliteľnou súčasťou.

Druhý deň sa niesol v duchu koncepčného a ideového uvažovania. Predstavili sa napríklad Oliviero Toscani, Vermibus, TypeJockeys, Erik Kessels, Studio Feixen a ďalší.

Tretí deň sa festival presunul do budovy Múzea moderného umenia. Tu okrem prednášok čakali na návštevníkov interaktívne hry, workshop s Vermibus a výstava Chinese Whispers.

© Forward Festival

>> Timba Smits

V prvý deň vystúpil na pódium so svojou prednáškou v Berlíne pôsobiaci austrálsky ilustrátor, Timba Smits. Hovoril o tom, ako sa z obyčajného chlapca z Austrálie, ktorý si sám pre seba kreslil postavičky, stal jeden z najznámejších ilustrátorov v Európe. Jeho práca spája vintage štýl, pop-culture a nové prístupy a trendy v grafickom dizajne. Nebojí sa experimentovať a kombinovať pre mnohých nekombinovateľné prvky.

© Forward Festival

Začínal ako vydavateľ vlastného časopisu, ktorý mal pôvodne vychádzať štvrťročne. Nakoniec, hlavne pre jeho puntičkárstvo vychádzal len raz ročne. Timba sa časom rozhodol odísť z Austrálie do Anglicka a tam začať novú kapitolu vo svojom profesionálnom živote. Po mnohých neúspešných pokusoch na pozícii vydavateľa prešiel od publikovania magazínu ku grafickému dizajnu a ilustrácii. Teraz vlastní štúdio a spolupracuje so značkami ako Apple Inc., The New York Times, The Guardian, WIRED a pod.

>> Kate Moross

Pre nás osobne bola najväčším highlightom štvrtkového programu Kate Moross, art directorka, ilustrátorka a grafická dizajnérka.  Takmer každý v hľadisku očakával od jej prednášky hlavne koncepčné a kreatívne náhľady do jej práce, no Kate to vzala z úplne opačného konca.

© Forward Festival

Jej prednáška bola predovšetkým biznis lekcia o tom, ako si kreatívci musia ceniť svoju prácu, ako mať čo najlepší time management a rozdeliť si prácu tak, aby sme mali čas aj na svoj osobný život. Každú lekciu priradila ku konkrétnemu príkladu z jej praxe. Kate sa nebála ani tém, ako zdravé pracovné prostredie, diskriminácia na pracovisku a ďalšie témy, ktoré by mali byť spomenuté na konferenciách tohto rozmeru a kvality.

Zo svojho portfólia vybrala projekty, ako napríklad osvetlenie a príprava animácií na stage pre Zaru Larsson, One Direction, Sama Smitha, Disclosure alebo Beyoncé. Ako ilustrátorka vytvára najmä obaly na vinylové platne pre rockové skupiny, ručne kreslenú typografiu a spolupracuje na mnohých ďalších zaujímavých projektoch.

>> Erik Kessels

V piatkovom programe sa medzi inými predstavil aj zakladateľ reklamnej agentúry KesselsKramer, Erik Kessels. Agentúra má svoje sídlo v kostole v Amsterdame, kde tvoria filmový, digitálny a printový content. Erik začal svoju prednášku netradične, a to fotkou samého seba a jeho spoločníka v kostýme kuraťa. Túto fotku použili na propagáciu svojej agentúry v 90-tych rokoch. Už takýto začiatok prezentácie naznačoval, že pôjde o netradičné, odvážne a sem-tam šokujúce projekty z ich dielne.

© Forward Festival

Jeden však vyčnieval medzi ostatnými. Bol to projekt budget hotela v Amsterdame, Hans Brinker budget hotel. Majiteľ hotela sa sťažoval, že má na internete zlé recenzie a potreboval by zmeniť mienku ľudí o jeho hoteli.  Erik sa toho ujal a išiel sa do hotela pozrieť. Zistil, že hotel je na tom naozaj veľmi zle. Preto sa rozhodol urobiť kampaň na najhorší hotel v Amsterdame. Séria printových reklám, ktoré ukazovali to najhoršie z hotela mala obrovský úspech a z hotela sa stal turistický hit.

Aj keď sa majiteľ po kampani stále sťažuje na recenzie, tentoraz ľudia píšu, že čakali niečo ešte oveľa horšie. Úspech mala aj kampaň “Accidentally Eco Friendly s vlastným spotom a sériou plagátov. Jednoznačne odporúčame si ju pozrieť.

© Forward Festival

>> Oliviero Toscani

Vrcholom piatkového programu bola prednáška talianskeho fotografa Oliviera Toscaniho. Uznávaný 77 ročný fotograf bol najstarším spíkrom celého festivalu a v jeho prípade sa jednoznačne potvrdilo, že s vekom prichádzajú skúsenosti.

© Forward Festival

Pracuje pre najznámejšie svetové značky ako Chanel, Esprit, Fiorucci, Toyota, Woolworth a ďalšie. Jeho tvorbu charakterizuje iný pohľad, a to, že nič nie je obyčajné. Nachádza zvláštne, odvážne a provokatívne námety tam, kde by ich málokomu napadlo hľadať. Práce, ktoré sme mali možnosť vidieť, boli často šokujúce a surové, ale napriek tomu niesli v sebe odkaz a hlbokú emóciu.

Oliviero predstavil svoje práce a ku každému projektu sa snažil vysvetliť, čo chcel dosiahnuť. Vtipný bol príbeh o jeho spolupráci so značkou Toyota, ktorá si ho najala, aby nafotil a vymyslel kampaň na nový model automobilu. Oliviero sa k tomu postavil tak, ako to vie len on, a na fotenie obliekol svojich modelov do kostýmov amišov, teda ľudí, ktorí by si nikdy auto nekúpili.

Ku koncu svojej prednášky povedal:

“Ak sa nehanbíte za to, čo robíte, nie ste kreatívni. Robíte niečo bezpečné, robíte marketing.”

© Forward Festival

Jeho myšlienka dokonale zhrňuje posolstvo tohtoročného Forward festivalu “The Odd One Out”. Netreba sa báť byť odvážny, iný a divný, pretože len takto vieme posúvať hranice nielen v dizajne, ale aj v marketingu.