Ako vytvoriť komunitu na sociálnych sieťach? Spájame slovenské gazdinky
Autor: Lukáš Pazera
Chcete vybudovať komunitu a máte pocit, že práve to by pomohlo vášmu biznisu? Ak sa vám podarí na vaše sociálne siete prilákať tých správnych ľudí, predávať im svoj produkt by malo byť jednoduchšie.
Na príklade projektu Komora slovenských gazdín sa pokúsime vysvetliť vám, ako na to. A prečo na to. Pod našu strechu sa tento nový projekt dostal v apríli 2019, vybudovali sme ho pre klienta COOP Jednota spolu s kreatívnou agentúrou MullenLowe GGK.
Zamyslite sa nad svojím projektom
Ak ide o nový projekt, založte postupne účty na sociálnych sieťach, ktoré sa ku klientovi najviac hodia, dobre usporiadaný a funkčný web vám tiež pomôže v efektívnej komunikácii. Ak ide o už rozbehnutý projekt, je potrebné prehodnotiť, či súčasné kanály spĺňajú vaše očakávania. Vaším plus tiež bude, ak sa vám podarí čo najviac tieto komunikačné kanály prepojiť. Dozvie sa tak o vašom projekte viac sledovateľov.
My sme k obsahovému webu www.komoraslovenskychgazdin.sk pridali Facebook stránku, skupinu a Messenger, Instagram účet s IGTV, Pinterest účet a YouTube kanál. Keďže v našej produkcii vznikajú foto a video recepty, pravidelne využívame všetky uvedené sociálne siete.
Na YouTube (v popise videí nechýbajú odkazy na všetky naše siete a web) a IG TV (môžete prepojiť s IG stories) môžu naši fanúšikovia sledovať najnovšie videorecepty. V priebehu mesiaca sa tiež o nové fotografie jedál podelíme v príspevkoch na Facebooku, Instagrame a Pintereste – s odkazom na recept na webe.
Vybudujte funkčné komunikačné kanály
Vyhodnotili ste, ktoré sociálne siete sú pre vás vhodné? Výborne, môžete sa pustiť do práce. Ak máte za sebou úvodný set-up, zamyslite sa, ako budete komunikovať s vašou komunitou a akú úlohu v nej bude zohrávať váš brand. Pretože šancu máte len jednu. Ak sa budete svojej komunite snažiť od začiatku predávať, nepodarí sa vám ju rozšíriť a navyše pravdepodobne odplašíte aj tých, ktorí by vďaka inej forme komunikácie boli ochotní sa nad vaším produktom či službou zamyslieť.
Je potrebné tiež rátať s väčším rozpočtom na reklamy, aby ste sa na základe záujmov používateľov sociálnych sietí dokázali presadiť medzi konkurenciou, mohli ich osloviť platenou reklamou a vytvoriť si remarketingové publikum. V prípade, že projekt je už rozbehnutý, skúste vyhodnotiť, či konkrétne sociálne siete splnili vaše očakávania a zvážte ich ďalšie využitie.
Virálny dosah sa vám podarí zvýšiť vďaka pravidelným súťažiam, a to aj bez veľkého budgetu. Nezabudnite však na základné pravidlo: jasné a jednoduché zadanie.
Zohráva vo vašej novej komunite úlohu aj sezonalita? Podporte ju kampaňou a oslovte nových používateľov s tým, že práve u vás dokážu nájsť ideálne riešenie svojho problému. Naše sezónne recepty si gazdinky obľúbili.
Komunity zamerané napríklad na pečenie a varenie sú populárne aj v nekomerčnom prostredí. Značku COOP Jednota sme sa rozhodli priznať, no ponúkať ju skôr vo forme benefitov. Našu komunitu gazdiniek aktuálne budujeme okrem sledovateľov sociálnych sietí aj na webe, vytvorili sme si vďaka chatbotovi databázu kontaktov v Messengeri a podarilo sa nám rozbehnúť aj Facebook skupinu.
Ako sa nám podarilo naplniť si spomínané databázy? Svoju príslušnosť ku komunite ľudia odjakživa demonštrujú napríklad svojím oblečením alebo doplnkami. V našom prípade získali gazdinky štýlovú varešku a rôzne ďalšie výhry v pravidelných súťažiach.
Naša komunita sa vďaka pravidelnej komunikácii na spomínaných sieťach a webe postupne rozrastá a získava si gazdinky všetkých vekových kategórií po celom Slovensku. A gazdinky, ktoré rady varia alebo sa to chcú naučiť nechávame rozhodnúť sa, prostredníctvom ktorej sociálnej siete sa stanú súčasťou našej komunity.
Nezabúdajte na ostatných
Získajte si uznanie fanúšikov napríklad aj tým, že váš názor nebude jediný. Pýtajte sa (môže to pomôcť zatraktívniť váš produkt), snažte sa o čo najväčšiu mieru interakcie s fanúšikmi. Neustále sa učte, veď obojstranná komunikácia dokáže zlepšiť aj vaše procesy a dobré rady si môžu napríklad pod príspevkom vymieňať aj vaši fanúšikovia.
My napríklad u gazdiniek pravidelne zisťujeme, aký majú názor a aké majú využitie pre konkrétne (nielen) sezónne potraviny, pýtame sa ich, ako možno pripraviť naše recepty aj inak, čo si o nich myslia a podobne. Potešilo nás, že postupne sa gazdinky naučili podeliť o svoje skúsenosti a našli si čas reagovať aj na nesúťažné príspevky.
Interakcia s príspevkami nás presvedčila o tom, že gazdinky majú chuť komunikovať a vymieňať si skúsenosti. A to nás podporilo vymyslieť pre nich ďalšie formy interakcie.
Vytvorte chatbota
Vytvorte chatbota, ktorý vám pomôže zistiť, aké je uvažovanie vašich fanúšikov. Nezabúdajte, že úspech je, keď sa vám podarí konverzáciu začať. Preto zabudnite na zložité otázky či dokonca predaj, buďte hraví a priateľskí.
Nezabúdajte, že ak vás používatelia začnú blokovať, Facebook môže vyhodnotiť vaše správy ako spam a zablokovať vám v budúcnosti túto možnosť. Databázu kontaktov si môžete založiť napríklad akvizičnou súťažou na Facebooku. Za zmienku tiež stoja Conversation Ads, ktoré sú dostupné na LinedIn.
Náš chatbot napríklad pravidelne informuje gazdinky o várke nových receptov či aktuálnej súťaži, prípadne ponúka možnosť vyskladať si podľa vlastnej chuti niektorý z našich receptov. Databázu môžeme neskôr rozumne využiť aj na komerčné účely.
Vytvorte skupinu
Keďže organický dosah je vo Facebook feede na veľmi nízkej úrovni (štatistiky hovoria o priemere 5 %, to znamená, že v priemere zo 100 fanúšikov váš príspevok bez platenej podpory uvidí maximálne 5 ľudí), ideálne riešenie je Facebook skupina.
Vytvorte pre členov vašej komunity miesto, kde sa môžu navzájom inšpirovať a interagovať medzi sebou. Za odmenu vaše príspevky uvidí oveľa väčšie percento ľudí. Je len na vás, či sa k skupine priznáte aj pod svojou značkou, alebo budete budovať komunitu bez priamej spojitosti s brandom.
Pre naše gazdinky sme založili skupinu Recepty slovenských gazdín, ktorá exponenciálne rastie a v súčasnosti (máj 2020) má viac než 14 000 členov. Na začiatku sa budete musieť snažiť, aby ste skupinu spropagovali medzi správnymi používateľmi a zároveň ich motivovali k interakcii. My sme preto oslovili ako prvé členky našej Komory slovenských gazdín a každý mesiac sme jednu z nich odmenili za aktivitu v skupine. V neskoršej fáze sa pripravte na množstvo členov a príspevkov, ktoré je potrebné monitorovať, aby sme našim členom poskytli čo najlepší zážitok. Pomôžu vám správne naformulované pravidlá skupiny, automatizované schvaľovanie členov podľa stanovených podmienok a najmä najaktívnejší členovia skupiny, z ktorých môžete urobiť moderátorov. Nikto nebude kontrolu vašej komunity vykonávať lepšie, než jej člen.
Pozrite si aj našu case study, kde sa dozviete viac o tom, ako sa projektu Komora slovenských gazdín darí v číslach. A ak potrebujete pomôcť s budovaním vašej komunity, radi pomôžeme.