824 Views

Ako nájsť recept na banánový chlieb (a nezblázniť sa)

Autor: Ivan Dzurek

Scrollujete Instagram a vidíte, ako každý cez lockdown pečie chutne vyzerajúci banánový chlieb. A prirodzene, aj vy sa chcete pridať. Vygooglite si recept a z 365 tisíc výsledkov vyhľadania si prirodzene pozriete len tie, ktoré sú na prvej stránke Googlu – tak ako 75 % používateľov, ktorí neklikajú na ďalšie strany. Pozrime sa teda, čo nám naše googlenie prinieslo.

Na prvej stránke Googlu sa objavilo 9 odkazov na weby s receptami (a tri odkazy na Youtube, ktoré ale budem teraz ignorovať). Každý chce byť v rankingu výsledkov prvý, veď CTR na ostatných pozíciách prudko klesá. Obyčajne patrím medzi 28,5 % ľudí, ktorí klikajú na prvý organický výsledok. Tentokrát som, ale prirodzené správanie nechal bokom a otvoril som si všetky výsledky. Aj deviaty, ktorý má CTR len 2.8 %.

Pri prezeraní všetkých deviatich výsledkov som prescrolloval dokopy 83 619 pixelov stránok, čo je približne 1300 pohybov kolieskom na myši. Videl som 45 reklám, ešte viac odkazov na súvisiase články a iné recepty, a na 8 z 9 stránok som nakoniec našiel aj to, čo som hľadal – recept. 

Jediný web, ktorý sa aktívne nesnažil ma prinútiť odkliknúť niekam inde a niečo mi tým predať, bol až ten posledný. (Ale ten patril obchodnému reťazcu, takže bol predajný rovno celý.) Dve tretiny webov nemali recept na prvej strane – viditeľný (na desktope) a bolo sa za ním treba scrollovať nižšie. Rovnako dve tretiny webov mali text prekrytý buď nejakým pop-up oknom alebo súhlasom s cookies. Zhrnutie tohto UX pekla, ktorým som si prešiel v snahe nájsť jeden recept, uvidíte tu: